Heart 19280 0

Катерина Проценко: "Для вчителя CELTA — це паспорт"

Катерина Проценко: "Для вчителя CELTA — це паспорт"

Суть міжнародної сертифікації для вчителів CELTA, Delta, CELT-P і CELT-S пояснила Катерина Проценко, Director of Teacher Training в Grade Education Centre

  • Кембриджські сертифікати CELTA і Delta додаткової реклами не потребують. Перший — трамплін до викладання, другий — ще вище, до викладання методики. Обидві сертифікації вимагають суттєвих вливань фінансів, часу і сил. В інтерв'ю з Катериною Проценко, CELTA і Delta тренером, розібралися в нюансах. 

    Катерина Проценко
    СELTA і Delta тренер в Україні та закордоном. Провела понад 15 СELTA курсів. Сертифікований екзаменатор Cambridge English Exams. Спікер на міжнародних конференціях, присвячених педагогічній теорії і практиці (IATEFL Global Conference, innovateELT Conference). Співавтор підручника ZNO Booster. 

    Кать, багато років тому ти сама отримала CELTA. Який був головний аргумент "за" цей курс?

    Найсильніший аргумент на користь CELTA — можливість змінити роботу і розвиватися. Коли я вирішила пройти курс, мені не подобалося, як я викладаю. Я хотіла працювати з професіоналами, у яких можна вчитися. CELTA дозволила набратися навичок і влаштуватися в гарну школу. Без диплома такого рівня мене б просто туди не запросили.

    Є чудові вчителі і без сертифіката CELTA. Але з ним — вони б гори звернули в плані кар'єри. 

    За моїми спостереженнями, курс змінює світ і тим, хто залишається в професії, і тим, хто йде.

    Тоді почну з питання, яке турбує багатьох вчителів. Диплом CELTA, отриманий в Україні, і, скажімо, в Англії, Польщі або взагалі десь в Азії — це рівноцінний диплом?

    Так, у всьому світі CELTA плюс-мінус однакова. Це кембріджський курс і є певний регламент, за яким його мають проводити. 120 годин курсу, 6 годин практики викладання, 4 письмові роботи — все це збігається. Єдине, що відрізняється, —  контекст.

    Десь 80% наших кандидатів — українці, і коли приїжджають іноземці, я завжди питаю, чи планують вони потім працювати в Східній Європі. Це важливо, тому що курс дасть їм занурення в локальний контекст. До речі, практично всі планують залишитися.

    А чому це так принципово? Адже сертифікат міжнародний, і він дійсний у всьому світі.

    По суті, так. Чому? Тому що в момент прийому на роботу зазвичай просять демо урок, і коли ми до учнів вже звикли, нам простіше. 

    CELTA — це міжнародний паспорт для викладачів. Але я завжди рекомендую проходити курс в країні або регіоні, де кандидати планують працювати. 

    Я була тренером курсу в Таїланді — там зовсім інші студенти, у них повільніше темп на уроці, відмінна культура. Поки кандидати робили CELTA, вони звикли до своїх студентів, таким чином, спростили собі завдання на майбутнє.

    А в яких ще країнах тобі доводилося проводити курс?

    У Лівані, Туреччині та Греції.

    Як там реагували на тренера з України?

    Чудово. Насправді, різниці немає. У Grade Education Centre ми намагаємося робити так, щоб один тренер був з України, а інший ні. Але це не настільки важливо. Всі пройшли повну сертифікацію, всі ми по черзі оцінюємо одне одного.

    Тобто, для тренерів кордонів немає. А як щодо випускників CELTA?

    Перед ними теж відкриваються можливості. Я тренувала студентів, які згодом поїхали до Італії та Таїланду, одна дівчина зараз викладає в Польщі, ще одна — у В'єтнамі. 

    CELTA сама по собі — майже еквівалент диплома британського педагогічного коледжу. А Delta — це вже рівень магістратури університету. Такий сертифікат прирівнюється до 1/3 магістерської програми. 

    Тобто, якщо у вас є Delta, і ви вирішили отримати диплом магістра в британському університеті, вам зарахують 60 кредитів.

    В Україні сертифікати теж мають таку силу?

    До мене регулярно звертаються з проханням порекомендувати викладача, який у нас пройшов CELTA. Багато мовних шкіл, які працюють за комунікативною методикою (а це абсолютна більшість), вимагають сертифікат. Деякі навіть виставляють вимоги щодо балів — тільки Pass B або Pass A, але, як на мене, це занадто. Сильний Pass — достатня підстава, щоб брати на роботу. Роботодавець завжди може ознайомитися з розшифровкою результатів і побачити сильні і слабкі сторони потенційного вчителя.

    Тобто, якщо вибирати між випускником іноземної філології та випускником CELTA, кого імовірніше візьмуть на роботу?

    Звичайно, фахівця з дипломом CELTA.

    У такому випадку, чи є аналоги цього диплома?

    Є сертифікат IHC, він вважається еквівалентом. Все приблизно однаково на курсі, але немає зовнішньої оцінки. Експерти не приїжджають, щоб перевірити роботу тренерів, тому є шанс ухилитися —  десь дати не така високу якість навчання. Ще є Trinity сертифікат. Але він менш котується в світі.

    Більше аналогів немає. Який курс не візьми — вони всі теоретичні, там немає безпосередньої практики викладання. А в цьому вся суть CELTA: твої уроки дивиться тренер, ти переживаєш, отримуєш зворотній зв'язок на кожному етапі, працюєш над помилками. Ти буквально проживаєш кожен урок.

    А у IHC і Trinity є продовження? Адже після CELTA, кандидати можуть замахнутися на CELT-P і -S, а через пару років зважитися складати Delta?

    Такі курси є, але вони не настільки популярні і затребувані. Справа в тому, що CELTA, CELT-P, CELT-S і Delta — це курси з одним коренем.

    Більшість починають з CELTA, щоб познайомитися з термінологією, основами, методикою. Курс не вимагає попереднього досвіду викладання. Потім, якщо вчителі працюють з дітьми, вони отримують кваліфікації CELT-P (для початкової школи) і CELT-S (для середньої). Перед проходженням Delta ми просимо, як мінімум, 2 роки безперервної практики викладання.

    На Delta можна претендувати, якщо у тебе немає CELTA?

    У мене є досвід роботи з кандидатами, у яких не було CELTA до того, як вони записалися на Delta. Ці кандидати виявилися набагато слабшими і отримали менше користі і розвитку від курсу, адже по суті їм потрібно було засвоїти матеріал і CELTA, і Delta, а це занадто багато.

    CELT-P і -S можна пройти і без сертифіката CELTA. Тому ми рекомендуємо ці курси вчителям початкової та середньої школи.

    А яка зараз ситуація з набором до груп CELTA?

    У нашому центрі вже на половину набрані 2 групи на лютий (full-time і part-time), і на третину — група серпня на наступний рік. Кандидати реєструється заздалегідь, тому що трохи нижче ціна для перших студентів, і місця швидко розбирають, особливо на літо.

    Щось заздалегідь мають робити кандидати, які подаються на курс?

    Ні, тільки вибрати формат: місяць з повним відривом від роботи або 3 місяці з зайнятістю по п'ятницях і суботах.

    Отримавши заявку, ми запрошуємо на інтерв'ю. Знайомимося з кандидатом і намагаємося переконатися, що рівня англійської достатньо для викладання у груп високого рівня. Кембридж виставляє мінімальну вимогу — С1. Адже під час курсу кандидати повинні викладати уроки на двох рівнях: нижче і вище.

    Після реєстрації всі отримують об'ємне практичне завдання, яке треба виконати до початку курсу. Воно оптимально готує до майбутнього навантаження і знайомить з форматом.

    А яке навантаження на курсі? Бо поки виходить, що якщо є С1, гроші і бажання, кожен може отримати свій CELTA-паспорт.

    Дуже оманливе враження. Навчання вимагає повної віддачі. Свій перший показовий урок студенти CELTA проводять на 2ий або 3ий день курсу, а всього їм треба провести їх мінімум 8. Вчителі настільки нервують, що бували випадки, коли кандидати непритомніли прямо в класі. А під час модулів Delta взагалі худли на 10 кг.

    Це, до речі, аргумент на користь part-time. Хоча за кількістю годин курси рівноцінні, у вас буде вдосталь часу, щоб переосмислити матеріал.

    Коли я вже розмовляю з тренером, можна дізнатися про секрет успіху? Як отримати Pass A?

    Ми всіх оцінюємо з найпершого дня. Статистика Кембриджа по Україні: 45% отримують Pass, 30% — Pass B, десь 2% випадають з курсу, решта — це результат А.

    Найголовніше — дивитися на студентів, яким проводиш урок. Якщо щось пішло не так, план уроку можна взагалі відкласти в сторону. 

    Важливо не вчити за планом, а вчити своїх студентів. Ми розуміємо, що викладач хороший, якщо він може навчити. Для нас це головний показник — те, як викладач адаптується, і те, як його студенти засвоюють матеріал. Все інше менш важливо.

    Дякую за твої відповіді!

     

    Коментарі


      Додати коментар