Heart 7245 0

Чим завершиться «Гра Престолів»?

Чим завершиться «Гра Престолів»?

У квітні 2016 року ми побачимо перші серії нового сезону улюбленого серіалу. Пропонуємо вам невеликий прогноз від Enguide щодо того, як можуть розвиватися події і хто з героїв залишиться живим, а хто – відійде в інший світ. Всесвіт книг Джорджа Мартіна – суворе місце. Але хоч хтось все ж повинен вціліти! 

  • У квітні 2016 року ми побачимо перші серії нового сезону улюбленого серіалу. Пропонуємо вам невеликий прогноз від Enguide щодо того, як можуть розвиватися події і хто з героїв залишиться живим, а хто – відійде в інший світ. Всесвіт книг Джорджа Мартіна – суворе місце. Але хоч хтось все ж повинен вціліти!

    When you play a game of thrones you win or you die.

    Коли ви граєте в престоли, ви або перемагаєте, або вмираєте.

    George R.R. Martin

    Що спільного у Вестероса і Середзем'я?

    Джордж Мартін в багатьох інтерв'ю говорив про те, що черпає натхнення не тільки в історичних трактатах, а й у творчості батька сучасної фентезійної літератури – Дж. Толкіна. Середзем'я не схоже на Вестерос. Середзем'я – це майже середньовіччя, але без крові, тортур, страт і сексу. Без бруду війни і жахів звичайних перенаселених міст.

    Середзем'я – це піднесена чуттєвість ельфів, красиві білі вежі Ґондора, справедливі правителі і могутні давні магічні сили землі. Середзем'я – це поезія і музика, краса і витонченість. Навіть орки з їх страшними фізіономіями керуються неписаними правилами цього світу: вони злі, жорстокі і страшніі, але, як тільки люди беруть над ними гору – просто зникають. Їх поглинає сама земля Середзем'я – принаймні, ми бачимо це на екрані. Вони не залишають брудних слідів руйнування і розкладання в чистому і красивому світі.

    У Вестеросі все інакше. Мартін надихався не тільки толкієнівськими сагами про безсмертних ельфів. Він зачитувався історіями про темні століття. А середньовіччя не могло похвалитися картинками ідеального побуту, красивих міст і одухотворенних облич представників того часу.

    Бронн 

    І все ж є щось спільне в Вестеросі і Середзем'ї. Це почуття зворушливої туги вмираючого світу. Розквіт Середзем'я – часи ельфів, золоті віки цього світу – майже забуті. Коли Фродо отримує Перстень Всевладдя, в Середзем'ї панує атмосфера завмирання – ельфи збираються відплисти на Захід, більшість перстнів сили втратили свою міць, світ змінюється. Сама магія повільно витікає з нього. Згадайте, як часто Гендальф використовував магію, а не меч?

    Мартін описує схожу ситуацію у Вестеросі – часи великої Валліріі канули в Лету. Магія, а з нею дракони – зникли, спогади про них залишилися тільки в легендах. Дамокловим мечем за Стіною висить загроза Білих Ходоків, але поки мало хто приділяє їй належну увагу. Адже є важливіші справи – битва за владу (честь, сюзерена, золото, землі, потрібне підкреслити).

    Джордж Мартін сам зізнається в тому, що обожнює «вмираючі світи». Таким ми бачимо Середзем'я, таким світом була Англія в період війни Червоної та Білої Троянди, таким постає перед нами Вестерос. Джорджу Мартіну подобається кінець «Володаря Перстнів».

    «Фродо ніколи не повернеться до колишнього життя і повинен піти в Валінор, в безсмертні землі, а інші люди будуть жити далі. Це приблизно те, до чого я прагну », – зізнається автор «Пісні льоду і полум'я».

    Можливо, «Гра престолів» закінчитися саме так? Головний герой (Тіріон Ланністер, Джон Сноу (а раптом!), Дейенеріс Таргаріан) або хто б то не був – перестане бути колишнім і піде на захыд сонця? А в Вестеросі (якщо він залишиться Вестеросом) будуть жити інші люди з іншими мріями, що розповідають зовсім інші легенди?

    Чи переможуть Білі Ходоки?

    Белые Ходоки 

    Кінець Світу в тій чи іншій інтерпретації – головний біль будь-якого фентезійного фільму, улюблена тема історичних хронік або релігійних трактатів. У Толкієна апокаліпсис міг відбутися, якби верх узяв Саурон. В якійсь мірі апокаліптичні картини могла спостерігати Середньовічна Європа після війни Йорків і Ланкастерів: прийшла Чорна Смерть – бубонна чума. У Вестеросі вершники апокаліпсису в кількості, що помітно перевищує чотирьох (на відміну від класичної біблійної версії) ось-ось вирушать на штурм стіни.

    Але ж не дарма книжкова версія саги називається «Пісня льоду і полум'я». І якщо лід – Білі Ходоки, то полум'я повинна являти собою гаряча красуня Дейенеріс з драконами. Адже не випадково загроза за стіною зміцніла саме тоді, коли дракони майже залишили Вестерос, коли навіть легенди про велику Валлірію забулись. Так, може бути, історія Мартіна закінчитися знищенням більшої частини Вестеросу «Білою смертю», а потім – тріумфальним поверненням Дейенеріс і звільненням земель? Світ зміниться, а Тіріон піде на захід? Або роль того, хто йде в сторону червоного сонця дістанеться Брану – він поки найбільше нагадує Фродо, який загубився на шляху до Гори.

    Bran is the first viewpoint character. In the back of their heads, people are thinking Bran is the hero of the story. He's young King Arthur. We're going to follow this young boy – and then, boom: You do not expect something like that to happen to him.

    Спочатку ви думаєте, що Бран – це провідний персонаж. Люди думають, що Бран – герой історії. Він як молодий король Артур. Ми хочемо слідувати за цим хлопчиком, а потім – бум: ми не очікували, що з ним станеться щось подібне.

    George R.R. Martin

    Бран 

    Чи «вогонь» у сплетінні «лід і полум'я» – це, все-таки, Меллісандра і її Бог Світла на ім'я Р'гол? У Толкієна альтернативної релігії не було – всі поклонялися канонічним богам (кожен народ – своїм). Ельфи молилися Еру Єдиному, гноми – Махалу. А ось в історичних джерелах натхнення Мартіна є згадки про релігію, в якій особлива увага приділялася поклонінню вогню – зооастрізм. Хоча сам перехід від віри в древніх богів Вестеросу до віруванням в Бога Вогню аж надто нагадує відмову від язичницької релігії на користь християнської віри. Згадаймо хоча б момент воскресіння одного з послідовників Меллісандри. У християнстві є легенда про воскресіння Лазаря. Так, можливо, саме Меллісандра і її послідовники стануть першим кордоном опору людства Білим Ходокам?

    Чи виживуть залишилися Ланністери і Старки?

    Спадкоємців двох давніх вестероських домів вже зараз можна на пальцях перелічити. І творча манера автора не дозволяє нам покладати великі надії на те, що хоч хтось вціліє (або воскресне). Багато смертей мартиновських героїв перегукуються зі смертями їх історичних прототипів. Наприклад, Джоффрі і Робб Старк померли, як і королі, у яких Мартін запозичив деякі риси для своїх персонажів.

    Джоффрі Баратеон

    Прототипом Короля Джоффрі вважається Едвард Ланкастерский – єдиний син Генріха VI і Маргарити Анжуйської. Ще в дитинстві принц вирізнявсяшизоїдною поведінкою і особливою жорстокістю, ходили чутки, що він – байстрюк. Історія свідчить, що Едвард помер в полоні, кинувшись на Едуарда IV Йорка (прототипа  Робба Старка). Джоффрі за романом з Роббом не зустрічається (і навіть пережив Старка на кілька серій), але все ж вмирає, як і його прототип.

    Робб Старк

    Едуарду IV Йорку, як і Роббу Старку, була визначена сумна доля. Едуард після смерті батька успадкував титули і землі, а пізніше навіть був коронований, але помер. Як не дивно для того часу і для сім'ї Йорків – ненасильницькою смертю. Робб Старк загинув за більш страшних обставин, хоча теж – не на полі бою. До речі, в одній з п'єс Шекспіра описується навіть причини, з яких Йорки не змогли здобути остаточну перемогу над Ланкастерами: Едуард, замість того, щоб одружитися на нареченій з французької королівської сім'ї і заручитися підтримкою Франції, розриває шлюбний договір своїм раптовим весіллям з бідною, але вродливою Єлизаветою Вудвілл. Через це Едуарда (Робба Старка) залишає один з його найсильніших союзників. У «Грі Престолів», щоправда, все закінчується ще яскравіше – Червоної весіллям.

    The Red Wedding was tremendously hard to write.

    Червоне Весілля було надзвичайно складно описувати.

    George R.R. Martin

    Прогнозуємо долю тих, хто вижив

    Серсея

    Серсея 

    Едвард Ланкастерский був єдиним сином королеви Маргарити Анжуйской, яка деякими рисами нагадує Серс Ланністеров. Маргарита була красивою і владної жінкою, яка, через хворобу чоловіка, зосередила в своїх руках майже всю владу в королівстві (принаймні, на деякий час). Маргарита покладалася тільки на себе і в деяких випадках - на своїх фаворитів, вона була не дуже популярна серед простого народу, так як ставилася жорстокістю. Війна Червоної та Білої Троянди почалася в великій мірі через ненависть Маргарити до герцога Йорку (Неда Старка - у Мартіна). Маргарита програла війну, потрапила в полон і була викуплена французьким королем, при дворі якого і залишилася жити на правах бідної родички. Доля історичного прототипу дає надію на те, що Серсея Ланністер може залишитися в живих до кінця історії.

     Cersei's a great character – she's like Lady Macbeth.

    Серсея – це прекрасний персонаж. Вона як леді Макбет.

    George R.R. Martin

    Тіріон

    Тирион 

    Прототипом Тіріона Ланністера став Річард III – про це говорить сам Джордж Мартін. Цікавим є той факт, що Річард був коронований і увійшов в історію Англії як один з найбільш прогресивних правителів, який був покровителем музики і архітектури, розвивав економіку і був досить популярний серед простого народу, оскільки скасував деякі надмірні податки.

    Річард брав участь у багатьох битвах і показав себе як умілий воєначальник. Загинув через зраду одного зі своїх васалів в битві. Він виявився одним з небагатьох англійських королів, якому вдалося померти з мечем в руках.

    У п'єсах Шекспіра Річард III, навпаки, представлений не в найкращому світлі, драматург пише про нього як про «чорну легенду Англії», «кодло сатани», що дуже схоже на відгуки про Тіріона деяких його родичів. Та й прізвисько «Біс» багато про що говорить. Зі смертю Річарда завершується війна Червоної та Білої Троянди. Цілком можливо, що зі смертю Тіріона Ланністера остаточно завершиться протистояння між Старками і Ланністерами. Так що, цілком можливо, улюблений для глядачів персонаж помре.

    Теон Грейджой

    Теон Грейджой 

    Теон – не Старк, але виховувався як прийомний син Неда Старка. В останньому сезоні ми запам'ятали його в стрибку зі стіни Вінтерфелла в компанії Санса Старк. Легенди свідчать, що герої вижили після стрибка. Але яка доля чекає на Теона? Історичний прототип Грейджоя – Джордж Плантагенет, молодший брат Едуарда IV Йорка, який зрадив брата і перекинувся на бік Ланкастерів. Однак, після перемоги Йорків, знову змінив союзників. Васали Йорків його метушню не оцінили і, звинувативши в зраді, стратили в досить незвичний спосіб: втопили в бочці з мальвазією. Так що, цілком можливо, на Теона чекає доля потопельника.

    Санса Старк

    Санса Старк 

    Прототипом Санси прийнято вважати королеву Анну Невілл. Принаймні, саме ця дівчина спочатку була дружиною Едварда Ланкастерського (Джоффрі за Мартіном). Шлюб не був консумований, за що Анна отримала прізвисько «цнотлива вдова». Пізніше вона вийшла заміж за короля Річарда III, з яким і прожила в шлюбі 13 років. Шлюб Санси і Тіріона не такий тривалий, як в їх історичних прототипів. Та й коронованими наші персонажі поки не були. До речі, під час реальної коронації Анни (а це була спільна коронація разом з чоловіком Річардом) шлейф нової королеви несла леді Маргарет. Анна померла незадовго до смерті чоловіка, тому, не виключено, що Санса помре раніше Тіріона.

    Джон Сноу

    Зараз тривають суперечки щодо того,  чи воскресне Сноу в серіалі. Джордж Мартін має свою думку з приводу воскресіння персонажів.

    Much as I admire Tolkien, I once again always felt like Gandalf should have stayed dead. That was such an incredible sequence in Fellowship of the Ring when he faces the Balrog on the Khazad-dûm and he falls into the gulf, and his last words are, "Fly, you fools."

    I never liked Gandalf the White as much as Gandalf the Grey, and I never liked him coming back. I think it would have been an even stronger story if Tolkien had left him dead.

    Я захоплююся Толкієном, але йому не слід було воскрешати Гендальфа. Це був такий прекрасний епізод, коли, борючись з Балрог в Казати-Думі, він падає в прірву і вимовляє свої останні слова: «Тікайте, дурні».

    Я ніколи не любив Білого Гендальфа так, як Гендальфа Сірого, і мені ніколи не подобалося його повернення. Я думаю, історія була б більш вражаючою, якби Толкієн залишив його метрвим.

    George R.R. Martin

    Мартін також наполягає на тому, що всі його воскреслі персонажі щось втрачають, повертаються вже не такими, якими були за життя, блідими копіями. Тому, навіть якщо Сноу воскресне, він не буде колишнім, і навряд чи воскресне надовго. Крім того, ця смерть була занадто красивою (як і падіння Гендальфа в прірву), щоб Мартін вирішив раптом повернути героя. В смертях мартіновських героїв є своя естетика, яку легко зруйнувати спробами воскресіння.

    Джеймі Ланністер

    Джейме Ланнистер 

    Джеймі – один з найбільш суперечливих, а тому – цікавих персонажів. Ідеал матріновского героя. Сам автор признається, що любить «сірих» персонажів, в душі яких відбувається вічна боротьба добра зі злом. Таким були Боромир і Саруман у «Володарі перстнів» – улюблені герої автора «Ігри Престолів». Долю Джеймі Ланністера ми не беремося передбачати – аж надто несподівано може поводити себе герой.

    I want there to be a possibility of redemption for us, because we all do terrible things. We should be able to be forgiven. Because if there is no possibility of redemption, what's the answer then?

    Я хочу, щоб завжди залишалася можливість спокутування для нас, тому що ми всі робимо жахливі речі. У нас повинна залишатися надія на прощення. Тому що, якщо немає ніякої можливості спокути, що нам залишається?

    George R.R. Martin

    Шостий сезон, як пророкує Мартін, і продюсери серіалу, буде повністю відрізнятися від книжкової долі героїв. Подивимося, наскільки нам вдалося вгадати, хто з них останеться жити, а хто піде в захід. І замерзне чи Вестерос або згорить у вогні?

    P.S. Цікаве інтерв'ю Дж. Мартіна англійською ви можете знайти на сайті, читати книги з циклу «Song of Ice and Fire» мовою оригіналу – на ресурсі readbooksvampire.com. Улюблена книга або серіал стануть відмінним стимулом для вдосконалення англійської. 

    Коментарі


      Додати коментар